Politikk

HYBIL møtt statssekretær Rotevatn

Margrethe Wam Solvang og Max Temmesfeld representerte hydrogenbilforeningen i et møte med statssekretær Sveinung Rotevatn (V) i Klima- og Miljødepartement torsdag 16.01.2020. For HYBIL handlet møtet om å gjøre regjeringen bevisst om den depserate situasjonen til hydrogenbilistene samt å komme med konkrete forslag hvordan situasjonen kan bedres fra poltikkens og myndighetens side. Våre medlemmer vil snart få mer detailjert informasjon via epost….

Infrastruktur

Hyundai & Toyota samarbeider med HYNION: øker kapasitet på Høvik!

Hynion AS har idag annsonsert samarbeid med Hyundai og Toyta. Ifølge meldning fra HYNION skal Hyundai og Toyota » bidrar økonomisk til Hynion´s arbeide med å bygge ut kapasiteten ved hydrogenstasjonen på Høvik slik at den dekker behovet til bilistene. « En gladnyhet for alle hydrogenbilister. Les artikkelen her: Samarbeid mellom Hynion, Hyundai og Toyota om økt hydrogenkapasitet på Høvik Etter åpningen av hydrogenstasjonen til Hynion på Høvik i Bærum i november har de fleste Les mer …

Bil

Mindre rekkeviddetap om vinteren med hydrogen!

Brenselcellen i hydrogenbilder produserer naturlig avvarme, som brukes til å varme opp kupèn. Det er således ikke nødvendig å bruke «rekkevidde» på å varme opp bilen. I tillegg vil kapasiteten på hydrogentanken ikke minskes ved lave temepraturer – i motsetning til en batteridrevet bil. Neon vil nå innvende at brenselsprosessen er energetisk mindre effektiv og det er sant. Det gjensto imildertid å sette tall på alle disse faktorene. Det har nå «Center for Transportation and Les mer …

Infrastruktur

Hydrogenbiler er en del av løsningen

Fin artikkel i teknisk ukeblad av Espen Olsen i Toyota Norge – TU-redaktøren tar feil: Hydrogenbiler er en del av løsningen Redaktør i Teknisk Ukeblad, Tormod Haugstad, skriver i en kommentar at vi kan glemme hydrogen i personbiler. Han hevder hydrogendrevne personbiler vil tape i konkurransen med elbilene, på grunn av ny batteriteknologi og særnorske elbilinsentiver. Haugstad glemmer at politikerne har gitt hydrogenbilene fritak for avgifter og dagens brukerfordeler helt frem til 2025, mens elbilene Les mer …

Bil

Hydrogenbiler kommer bedre ut enn batteribiler i livsløpsanalyse

Fraunhofer instituttet i Tyskland har nylig publisert en studie som viser at hydrogenbilene har det laveste klimagassutslippet over sin livssyklus.  Faktisk kommer en hydrogenbil som drives med hydrogen produsert fra naturgass bedre ut enn en elbil som går på elektrisitet fra det tyske el-nettet. Ser man på bruk av kun fornybar kraft som strømkilde, vil fortsatt hydrogenbilen ha et lavere utslipp enn en el-bil med 90 KWh batteri.   Ved bruk av mindre batterier (< 50 kWh) vil Les mer …

Infrastruktur

Hendelsen ved hydrogenstasjonen i Sandvika får store følger for hydrogenbilbrukerne

Etter eksplosjonen ved Uno-x hydrogenstasjonen i Sandvika mandag ettermiddag denne uken, ble også de andre hydrogenstasjonene selskapet driver stengt.  Askos stasjon i Trondheim har samme teknologi og ble derfor også stengt.  Dette medfører det ikke finnes tankemuligheter for hydrogenbilene og at disse må parkeres inn til videre. En slik situasjon er uholdbar og vi må snarest få på plass muligheter for å tanke biler igjen.  HYBIL vil derfor aktivt jobbe for at det igjen skal bli mulig å Les mer …

Politikk

Det blir lettere å nå målene i 2025 om man tar hydrogenbiler med i planene

Finansdepartementet fremskrivingsmodell i statsbudsjettet viser at man ikke tror det er mulig å løse Stortingets vedtak om at det i 2025 kun skal selges nullutslippsbiler.  Dette kommer ikke overraskende. Utfordringen er nemlig formidabel og det kreves sterk vilje for å løse en slik oppgave.  Denne viljen ser ut til å mangle, i tillegg til at det mangler kunnskap om de løsninger som kan tas i bruk i Norge.  Hydrogenbilen er helt utelatt i regnestykket, kun elbiler og plug-in Les mer …

Insentiver

Hydrogenbilen kommer best ut fra 1. juni i Osloringen

Mange har stilt spørsmål om hvordan takstene blir i den nye utvidede bomringen som skal settes i drift i Osloregionen fra 1. juni.  Det blir en rekke endringer og regelverket kan virke komplisert.  Det skal nå betales for kjøring begge veier, og det blir en rekke nye passeringspunkter i indre ring.  Det blir høyere takster i rushtiden, og det er ulik takst for ulike bilgrupper. Det innføres en maksimalsats per time og per måned.  EL-bilene skal også begynne å betale, Les mer …

Insentiver

Forsatt fritak for hydrogenbiler

Fra 1. juni 2019 blir det nye passeringspunkter og takster i bomringen i Oslo og Akershus. Dette medfører at også El-biler må begynne å betale for passeringer. Riktignok med en mye lavere sats enn bensin- og dielselbiler. I tråd med de vedtak som er fattet tidligere om insentiver til innfasing av ny teknologi, vil hydrogenbilen fortsatt være fritatt fra å betale. Fritaket gjelder for både takstgruppe 1 personbiler, og takstgruppe 2 lastebiler. Se de nye Les mer …

Bil

Ny ambisiøs hydrogenbilprodusent ser dagens lys

På Shanghai motorshow i påskeuken ble bilmerket Grove lansert.  En kinesisk produsent med globale ambisjoner om å bli verdens største hydrogenbilprodusent i løpet av få år.  Bilen de presenterte er det ingen ting å utsette på.  Obsidian er en luksuriøs SUV med firehjulstrekk som har 1200 km rekkevidde og en motoreffekt på 200 kW. Modellen Granit som også ble vist skal komme i produksjon i 2021. Allerede i år skal Obsidian leveres til Kina, og Les mer …