Daimler har jobbet lenge med hydrogenbiler og hadde mellom 2010 og 2014 en flåte på 10 biler av typen Mercedes B-klasse F-Cell på norske veger som en del av testprosjektet H2Moves Scandinavia.  I 2017 presenterte Daimler GLC F-Cell – en ny hydrogenbil som i tillegg hadde  et større batteri som kan lades. Bilen ble tilgjengelig for leasing i Tyskland høsten 2018 til utvalgte kunder, og skal ut til et større antall kunder i 2019.

 

Spesifikasjoner
Rekkevidde 478 km (NEDC) (435km i H2-modus, 49 km i EV-modus)
Trykk 700 bar
Tankvolum  4,4 kg
Topphastighet 160
Maks effekt 147 kW (200 HK)
Forbruk 0,34 kg/100 km kombinert,  0,97 kg per 100 km H2
Seter 5 seter
Pris Kun tilgjengelig i Tyskland
Batteripakke 13,8 kWh (brutto)
Rekkevidde (batteri) ~49 km (NEDC)

Les mer fra Daimler her, samt:

http://www.motortrend.com/news/mercedes-benz-glc-f-cell-debuts-in-frankfurt/

https://www.automotiveworld.com/news-releases/mercedes-benz-combines-electricity-hydrogen-eq-power-glc-f-cell-goes-preproduction-worlds-first-electric-vehicle-fuel-cellbattery-powertrain/