Daimler har jobbet lenge med hydrogenbiler og hadde mellom 2010 og 2014 en flåte på 10 biler av typen Mercedes B-klasse F-Cell på norske veger som en del av testprosjektet H2Moves Scandinavia. I 2017 presenterte Daimler GLC F-Cell – en ny hydrogenbil som i tillegg hadde et større batteri som kan lades. Bilen ble tilgjengelig for leasing i Tyskland høsten 2018 til utvalgte kunder, og skal ut til et større antall kunder i 2019.
Spesifikasjoner | |
Rekkevidde | 478 km (NEDC) (435km i H2-modus, 49 km i EV-modus) |
Trykk | 700 bar |
Tankvolum | 4,4 kg |
Topphastighet | 160 |
Maks effekt | 147 kW (200 HK) |
Forbruk | 0,34 kg/100 km kombinert, 0,97 kg per 100 km H2 |
Seter | 5 seter |
Pris | Kun tilgjengelig i Tyskland |
Batteripakke | 13,8 kWh (brutto) |
Rekkevidde (batteri) | ~49 km (NEDC) |
Les mer fra Daimler her, samt:
http://www.motortrend.com/news/mercedes-benz-glc-f-cell-debuts-in-frankfurt/