Hyundai ix35 FCEV

Hyundai var den første til å komme med en serieprodusert hydrogenbil til det norske markedet. Modellen ix35 FCEV har vært i salg i Norge siden 2014 og er den mest solgte hydrogenbilen så langt med rundt 65 biler. Denne er ikke lenger i salg og er erstattet av Nexo.

Hyundai Nexo

Hyundai lanserte sin andre serieproduserte hydrogenbil i januar 2018 og startet å selge bilen i utvalgte markeder fra sommeren 2018. Bilen har en imponerende rekkevidde på 700 kilometer og har et høyt komfortnivå.  Med lang rekkevidde og begrenset stasjonsnett (enn så lenge) er det ventet at modellen kan bli svært populær i Norge. I 2018 ble det solgt 27 eksemplarer.

Toyota Mirai

Toyota har lenge satset på hydrogenbiler gjennom ulike prototyper, og lanserte den første serieproduserte bilen Mirai i 2014. Den første bilen kom til Norge i slutten av 2015 og det er nå solgt ca. 60 biler i Norge. Målet er å produsere 30 000 hydrogenkjøretøy pr. år fra 2020, og en ny modell er antydet i 2019. «Miraien» har solgt godt og Norge ligger høyt oppe på salgslistene i europeisk sammenheng.

Honda Clarity Fuel Cell

Honda lanserte sin serieproduserte hydrogenbil i 2016 og de første eksemplarene kom til Europa samme år gjennom HyFive-prosjektet i Danmark og Tyskland. Honda fokuserer på det japanske og amerikanske markedet, og bilen vil ikke bli tilgjengelig i Norge. Honda samarbeider med General Motors i USA om neste generasjons bil som forventes rundt 2020.

Mercedes-Benz GLC F-Cell Plug-In

Daimler har jobbet lenge med hydrogenbiler og hadde mellom 2010 og 2014 en flåte på 10 biler av typen Mercedes B-klasse F-Cell på norske veger som en del av testprosjektet H2Moves Scandinavia.  I 2017 presenterte Daimler GLC F-Cell – en ny hydrogenbil som i tillegg hadde  et større batteri som kan lades. Bilen ble tilgjengelig for leasing i Tyskland høsten 2018 til utvalgte kunder, og skal ut til et større antall kunder i 2019.

 

Grove Obsidian

En nystartet kinesisk produsent som har store ambisjoner om å starte masseproduksjon av hydrogenbiler i 2020.  Bilen ble lansert på Shanghai Motorshow 20/4-2019 og har imponerende egenskaper.  1200 km rekkevidde, 200 kW og 4WD.  Pressemeldingen sier:  «The Grove Brand is the only car company fully dedicated to large scale production of Hydrogen Fuel Cell passenger vehicles and aims to be the world leading producer of Hydrogen Fuel Cell vehicles by 2025 with the highest annual sale volume.»

VW-gruppen har jobbet i mange år med brenselcelleteknologi og det er Audi som står for hydrogenutvikingen i konsernet. Audi har vist sine ambisjoner i bilen «h-tron quattro» som har en rekkevidde på 600 km. De sikter seg inn mot serieproduksjon med lansering i 2020.

BMW 5 Gran Turismo

BMW har bygget en liten serie modell 5 GT hydrogenbiler med heftige spesifikasjoner og komfortnivå. Disse har vært testet siden 2016 for utviklingen mot en serieprodusert modell som skal selges fra 2020. BMW har de senere årene gjentatt at de ser hydrogenteknologien som helt nødvendig for utvikling av nullutslippsbiler i tyngre biler fra 5-serien og oppover, i tillegg til sin batteribilportefølje.

Kia FCEV SUV – Sorento

Hyundais sørkoreanske søstermerke Kia har varslet at de kommer med en ny serieprodusert hydrogenbil i 2020. Kia har testet en rekke prototyper i USA og Sør-Korea siste tiåret, og har også gjort stor suksess med elbil- og plug-in-modeller de siste årene. Kia deler på forskningsressursene fra Hyundai og det ventes dermed at deres første serieproduserte hydrogenbil henter det ypperste av ytelse fra brenselcelleutviklingen i konsernet.

Toyota Fine-Comfort Ride -konseptbil

Toyota presenterte oktober 2017 frem konseptbilen Fine-Comfort Ride, som skal ha hele 1000 km rekkevidde, 6 seter og en meget romslig kupe.

Genesis GV80 FCEV Concept

Hyundais luksusmerke Genesis avslørte en hydrogendrevet konseptbil på New York Auto Show i april 2017 – og det forventes at det kommer en utgave på veien i løpet av kort tid.